Grindelwald - železnicí do oblak
Lepší polohu si snad Grindelwald vybrat nemohl. Půvabné lyžařské letovisko v nadmořské výšce 1 034 m n. m. zdobí slavný trojlístek alpských velikánů Jungfrau, Eiger a Mönch.
Obec v alpském údolí, kterým protéká říčka Schwarze Lütschine, leží ve švýcarském kantonu Bern. Její území o rozloze 171 km² sahá až do nadmořské výšky 3 454 m n. m. a z jedné třetiny je využíváno jako zemědělská plocha, 16 % zabírají lesy a pouze necelá dvě procenta jsou zastavěna. Zbytek pak tvoří hory, řeky a ledovce. Není tak divu, že sem přijíždějí lidé z celého světa, aby si té krásy aspoň nakrátko také užili.
Dávná historie
Nikoho proto nepřekvapí, že turistický ruch tu má dlouhou historii. Už roku 1690 je zdokumentována návštěva britského ministra Thomase Coxe s manželkou Joy, kterým dělal doprovod prapradědeček současného nizozemského krále markraběte Albrechta Friedricha von Brandenburg.
O prvním lyžaři se tu zachoval záznam z roku 1881. Byl jím opět Angličan Gerald Fox, o němž se traduje, že si lyže nazouval už v hotelovém pokoji a hrdě s nimi přes recepci odkráčel až na sjezdovku.
Historie Grindelwaldu však sahá do doby mnohem vzdálenější. Už kolem konce prvního tisíciletí se tu na horských loukách usadili Keltové, kteří později sestoupili do lesů v údolí.
Původ názvu obce se v různých pramenech rozchází. První část je odvozována buď ze slova grintil, označující šroub či zámek, nebo z výrazu Grund, tedy země, či ze zkomoleniny slova zelený. Naproti tomu o druhé části složeniny panuje konsenzus: wald prostě označuje les. Poprvé byl zaznamenán už roku 1146, takže se jedná o jedno z nejstarších horských středisek v Evropě. Původní pastevecká vesnice se na přelomu 18. a 19. století rychle přeorientovala na turistický ruch, čemuž bezesporu pomohlo napojení na železnici roku 1890.
Dnes sem návštěvníci přijíždí jak v létě, tak i v zimě. Využít tu mohou 185 kilometrů sjezdovek různých úrovní, pětatřicet kilometrů běžeckých tras a devětačtyřicet lanovek a vleků .
Nejenom děti ocení skvělé sáňkování, milovníci sněhu si mohou půjčit sněžnice či vyrazit do okolí na zimní turistiku. Horolezci se vydávají zlézat ledovce na Eigeru či Wetterhornu.
V létě Grindelwald nabízí tři sta kilometrů značených turistických cest, ale i možnost nádherných jízd na horských kolech či paragliding.
Ale hlavně v každém ročním období: dechberoucí výhledy!
Wetterhorn
Tak trochu stranou pozornosti, zastíněná trojicí hor Eiger, Jungfrau a Mönch, se tyčí impozantní 3 692 metrů vysoká hora Wetterhorn. Právě na ni vedla jedna z nejstarších lanovek na světě. Plány na její výstavbu vznikly už roku 1903 a první ze zamýšlených čtyř úseků byl otevřen 27. července 1908.
Díváme-li se na její parametry, je jasné, že se jednalo o výzvu tehdejším stavitelům horských drah. Za osm a půl minuty překonávala kabina pro šestnáct lidí výškový rozdíl 420 metrů. Fungovala jen v létě a končila v nadmořské výšce 1 677 metrů ve stanici Enge s vyhlídkou na ledovce. Jednalo se o nejstarší visutou lanovku ve Švýcarsku. V rámci Evropy ji však o měsíc předběhla lanovka v jihotyrolském Bolzanu vedoucí na Kohlern, která byla uvedena do provozu už 29. června 1908.
Původní plány počítaly s protažením až na vrchol Wetterhornu, ale v důsledku poválečné hospodářské krize z toho sešlo. Provoz prvního úseku byl ukončen už v září 1914, takže ji dnes připomíná jen chata na první stanici.
Repliku původní kabiny si mohou zájemci prohlédnout v Dopravním muzeu v Lucernu či u hotelu Wetterhorn v Grindelwaldu.
Dosažení vrcholu Wetterhornu je tak vykoupeno značnou námahou a dnes láká především zkušené horolezce, neboť náročná cesta na něj nabízí velmi různorodý terén. Čekají tu rozeklané pilíře, dlouhé převislé stěny, skalní bloky, ale i přechod ledovce.
First
Ti, kteří se necítí na podobné výstupy, mohou využít některou z lanovek, které z Grindelwaldu vyrážejí. Začátek jedné z nich je možné najít na severovýchodu obce. Ta zájemce vyveze na horu First.
Koncese k výstavbě první lanovky na tomto místě byla udělena už 21. června 1934, ale její provoz byl zahájen kvůli druhé světové válce až v březnu 1947. Jednalo se o sedačkovou lanovku, která však roku 1991 byla nahrazena tou současnou.
Kabinky pro šest osob překonávají převýšení 1 104 metry za sedmnáct minut a přepravní kapacita činí tisíc dvě stě osob za hodinu. Na vzdálenosti 5 226 metrů stoupá lano průměrným sklonem 22,56 %, přičemž maximálně dosahuje až 68,38 %.
Během cesty zastaví ve dvou stanicích: Bort leží ve výšce 1 568 m n. m. a v Schreckfeld v 1959 m n. m. Obě jsou skvělým východištěm pro túry do okolních hor.
O více než dvě stě metrů výše na vrcholu Firstu pak čeká kromě dechberoucích výhledů na okolní hory i množství více či méně adrenalinových zážitků.
K těm nejdobrodružnějším patří pro mnohé děsivý sjezd v závěsu na laně First Flyer. Až čtveřice odvážlivců vedle sebe může zažít pocit letu o rychlosti 84 km/hod. o délce osmi set metrů, který končí na stanici lanovky Schreckfeld.
Roku 2017 byl zprovozněn i First Glieder. Zájemci zavěšení v pozici letců na paraglidu kloužou rychlostí 80 km/hod. dolů nad hlubokým údolím a mohou si tak užít pocit volně letícího ptáka.
O poznání méně děsivá je čtyři sta metrů dlouhá procházka First Cliff Walk by Tissot. Ve výšce 2 168 m n. m. vede úzký kovový chodníček (tvořený mříží, díky níž lze vidět do nekonečné hlubiny pod sebou) podél skalní stěny až k vyhlídkové plošině, která vyráží do prázdna v délce 45 metrů. Na jejím konci pak čeká skleněná podlaha.
Lidé, kteří sem přijeli spíše za turistikou, mohou z vrcholu First vyrazit na procházky k hoře Faulhorn či na Schwarzhorn. Pro rodiny s dětmi je ideální asi třicetiminutová cesta k Bachalpsee. V jezírku ledovcového původu o rozloze osmi hektarů se odráží okolní velikáni jako Wetterhorn, Schreckhorn, Finsteraarhorn, ale už po cestě sem se nabízejí nádherná panoramata. Pozoruhodné je i rozdělení jezírka přírodní hrází na dvě části, přičemž spodní z nich je položená o šest metrů níže.
Pfingstegg
Další lanovka vyráží z železniční stanice za kostelem z Grindelwaldu na oblíbené výletní místo Pfingstegg na úbočí hory Eiger. Jízda do výšky 1 391 m n. m. trvá tentokrát jen pět minut. Dvě kabiny, z nichž každá pojme pětatřicet lidí, se pohybují rychlostí 6 m/s na laně o délce 1 035 metrů a překonávají výškový rozdíl 363 metry.
První zájemce přepravila už v červenci 1967 a dnes po několika rekonstrukcích zvládá převézt až čtyři sta padesát osob za hodinu. Funguje každý den dle sezony do 17.00 až 18.00, ale i později si tu lze během pomalé jízdy nahoru a dolů užít romantickou večeři při svíčkách.
Pfingstegg nenabízí jen úžasné výhledy na Männlichen, First, Kleine Scheidegg, Wetterhorn, Schreckhorn či Eiger, ale užít si tu je možné i letní tobogan či procházku tunelem vedoucím úbočím hory.
Za dobrého počasí tu mohou (na vlastní nebezpečí) milovníci výšek vyzkoušet dvě a půl minuty trvající let v úchvatné alpské scenérii, zvaný Fly Line. Výchozí i konečný bod této atrakce se nachází u stanice lanovky a speciální systém z nerezové oceli je upevněn ke stromům, nad nimiž lanovka vede. Usazení v sedadle z pásů si můžete vychutnávat let rychlostí osm až dvanáct kilometrů za hodinu v délce 350 metrů. Nemusíte se tu ani obávat, jak se dostanete zpátky – zajistí to speciální systém, který vás vytáhne zpátky na start.
Glacier Canyon
Jen dva kilometry od centra Grindelwaldu se nachází další neopominutelný unikát. Dříve až sem sahal ledovec, ale dnes tu po něm zbyl „jen“ úzký dlouhý kaňon.
Dvě stě padesát milionů let si ledovec prorážel cestu vápencovými skalami, v nichž vytvořil úžasné tunely, skalní galerie i průrvu, obklopenou stěnami až tři sta metrů vysokými.
Stále jím však protéká ledovcová říčka Lütschine, která tu tvoří neuvěřitelné kaskády a která také ochlazuje vzduch uvnitř kaňonu tak, že i v nejparnějším létě se teplota pohybuje okolo 10 °C (proto si nezapomeňte bundu – i když i na to jsou u vstupu připraveni a v případě nouze vám jednu půjčí.)
Pohodlná cesta dlouhá 870 metrů spojuje oba konce kaňonu, a přestože se člověk po ní musí i vrátit, nudit se rozhodně nebude. Při jiném pohledu se otevírají nové perspektivy a kaňon nabízí své další krásy. K neopakovatelným momentům patří i pohled z plošiny do devadesátimetrové hloubky.
Jedním z vrcholných zážitků je tu procházka v síti Spiderweb, natažené nad kaňonem ve výšce sedmi metrů nad řekou. Celá má rozlohu 170 metrů, ale projít se v ní – byť i po její malé části – chce opravdu aspoň kousek odvahy.
Na své si tu přijdou i milovníci adrenalinu. Právě pro ně je připravený Canyon Swing, tedy jízda v závěsu na laně do propasti rychlostí 120 km/hod v délce 350 metrů. Navíc jako na jediné podobné atrakci na světě tu využívají speciální výtahový systém, díky němuž odpadá náročný přesun zpět do výchozího bodu.
Jungfraujoch
K vrcholným zážitkům při návštěvě Grindelwaldu bezesporu patří i výlet na Jungfraujoch, tedy pod horu Jungfrau, která je nejvyšším vrcholem stejnojmenného masivu a zároveň třetí nejvyšší horou Bernským Alp. Dala jméno i celému regionu, který byl roku 2001 zapsán na seznam světového dědictví UNESCO pod názvem Švýcarské Alpy Jungfrau-Aletsch.
Vlak společnosti Wengernal vás z Grindelwaldu vyveze na Kleine Scheidegg, odkud vyráží proslulá železnice Jungfraubahn. Cesta trvající padesát minut vede z velké části tunely, které provrtávají stěny Eigeru a Möncha jako ementál. Jen na několika místech jej otvírají panoramatická okna, která poskytují dechberoucí podívanou na okolní svět skal, sněhu a ledu.
S nápadem na vytvoření této zubačky přišel už roku 1893 průmyslník Adolf Guyer-Zeller. Slavnostně otevřena byla po šestnácti letech výstavby v den švýcarského státního svátku 1. srpna 1912. Na 9,31 km překonává vlak převýšení čtrnáct set metrů, až se dosáhne nejvýše položené železniční stanice v Evropě ve výšce 3 454 m n. m. Výš už to na tomto kontinentu po kolejích nejde.
Jungfraujoch je horské sedlo mezi horami Mönch a Jungfrau, jehož nejvyšší bod leží o sedmnáct metrů výše než proslulé nádraží. Za jasného počasí jsou odtud kromě okolních vrcholů vidět i tři sta kilometrů vzdálené francouzské Vogézy či německý Schwarzwald.
Najít tu lze i nejvýše položenou poštu Evropy, observatoř Sphinx s vyhlídkovou terasou a u příležitosti stého výročí zprovoznění této železnice vznikla i vyhlídková trasa Alpská senzace.
Za pozornost stojí také Ledový palác o rozloze 1 000 m², ozdobený modravě nasvícenými ledovými sochami. Teplo, které tu turisté vytvoří, je využito např. k vytápění návštěvnického centra. A že jej není málo! Každý člověk sem přinese sice jen kolem 50 W, ale při počtu návštěvníků dosahuje toto číslo závratných hodnot. Do posledního zbytku je využíváno i další odpadní teplo, třeba z kuchyně některé z restaurací, v nichž lze ochutnat lokální speciality.
Přestože původní plán počítal s protažením zubačky až na vrchol Jungfrau, pokračování nebylo nikdy realizováno, a tak výš se musí vyrazit pěšky. Nejedná se však o vycházkovou trasu, ale jde o cestu pro zkušené a trénované!
Vrchol Jungfrau ve výšce 4 158 metrů byl druhou zlezenou alpskou čtyřtisícovkou. Roku 1811 ji po šesti dnech výstupu zdolali bratři Meyerové ze švýcarského Aarau.
Okolní nádheru si tu však lze užít i bez výstupových ambicí. Až k Jungfraujoch sahá největší alpský údolní ledovec Aletschgletscher, dosahující délky 22 kilometrů. Přestože je to rozměr závratný, jedná se jen o třicet procent jeho původní rozlohy, jak byla známá roku 1860. Pro lepší představu o jeho velikosti je dobré si uvědomit, že obsahuje celá čtyři procenta pitné vody Evropy.
Cestu z Grindwaldu na Jungfraujoch zkracuje od loňského roku i nová lanovka Eiger Express. Od prosince 2020 vyráží z moderního terminálu čtyřiačtyřicet zavěšených kabin s šestadvaceti vyhřívanými sedadly. Vzdálenost 6,48 km na stanici Eiger Glacier zvládne za 15 minut, takže její přepravní kapacita činí 2 200 osob za hodinu. Odtud je pak možné pokračovat dále zubačkou na Jungfraujoch a cesta na nejvyšší nádraží Evropy se tak zkrátí o 47 minut. Konstruktéři neopomněli ani vyhřívaná skla, takže po cestě si pasažéři mohou užívat i nádherný výhled na severní stěnu Eigeru.
Chtěli byste návštěvu Grindelwaldu začlenit do Vašeho školního zájezdu? Rádi Vám připravíme program na míru!
Na cestách za poznáním se na Vás těší
cestovní kancelář PRO TRAVEL - specialista na školní zájezdy
Vloženo: 28.6.2021
Líbil se Vám článek? Rádi Vás budeme informovat o dalších.